ALIVE aller NY

Af Birgit Waltenburg, 5. marts 2021

Allers eventselskab gik i rødt og starter lidt forfra

Det er svært at drive eventforretning, når man ikke kan lave events. Det fik Alive, Aller Medias eventselskab, at føle i sit første leveår, og ejeren måtte da også træde til med millioner.

I efteråret 2019 præsenterede Aller Media sit nye eventselskab, Alive, som fra da af skulle stå bag events med eksterne partnere og Aller Medias egne events. Få måneder senere - i foråret 2020 - blev al eventaktivitet lukket ned, da coronapandemien ramte.

”Alt det, som Alive er skabt ud af, blev vi forhindret i at gøre.”

Sådan lyder det fra adm. direktør Jesper Hartley, der i Alives første regnskabsår, som udløb 30. september, måtte aflevere et underskud på 5,6 mio. kr. efter skat.

”Vi havde lavet nye hjemmesider og alle de praktiske ting i forhold til den fremtidige drift, og vi nåede lige at underskrive en kontrakt med Tour de France – og så lukkede landet ned. Det var en absurd situation.”

Kun en kapitalindsprøjtning fra Aller på seks mio. kr. har holdt selskabet oven vande. 

”Det, der er specielt for Alive, er, at vi har så stor en organisation i ryggen (i form af Aller-koncernen, red.). Jeg er overbevist om, at vi ikke havde overlevet uden den,” siger Jesper Hartley.

Ingen hjælpepakker

Opbakningen fra Aller Media sikrede, at Jesper Hartley kunne beholde sine ansatte på arbejde. Ingen har været sendt hjem, og dermed har selskabet heller ikke fået hjælp fra kompensationsordninger. I stedet valgte man at ruste sig til en tid, hvor eventaktiviteter igen bliver muligt.

”Vi har lavet alle de ting, som er nødvendige for en ny virksomhed, der gerne vil arbejde i stor national og international gearing. Vi har arbejdet med præsentationer, skabeloner, systemer, og vi har opfundet hele vores struktur på de parametre.”

Flere begivenheder som eksempelvis Elle Style Awards har været udsat og aflyst flere gange. Jesper Hartleys team har haft alt klar til at trykke på affyringsknappen, men forberedelsen har været spildt alle gange.

Der har dog været en smule gang i eventforretningen.

”Vi har lavet både små og store digitale begivenheder. Vi har hele tiden arbejdet med at transformere de ting, der kunne flyttes over i en digital verden. Men alt, der foregår fysisk i tid og rum, har vi ikke kunnet gennemføre,” siger Jesper Hartley.

Hybrid

Alive kan formentlig se frem til at skulle levere en helt ny slags events, når verden åbner igen, forudser Jesper Hartley.

”Jeg tror på, at der vil være mange hybrid-events, som vil være en kombination af digitale og livebegivenheder. Vi kommer til at arbejde i nye formater, og det er enormt interessant og giver os nogle nye muligheder,” siger han.

”Jeg er overbevist om, at der kan opstå en ketchup-effekt på den anden side, når vi begynder at åbne igen. Vi ved, der er masser af virksomheder, som holder lidt igen på den her side af sommeren. Det afhænger selvfølgelig af både genåbning og antal vaccinerede, så det følger vi nøje,” siger han.

Tour de France

Som nævnt i indledningen nåede Alive lige nøjagtig at lande en aftale med verdens største cykelløb Tour de France, som kommer til Danmark i sommeren 2022.

”Det er en stor aftale, som gør, at jeg har et større team, som arbejder på det, og at vi kommer til at gå i offensiven med forskellige kampagner. Det er på alle mulige måder en stor ting, og det er samtidig enormt spændende, fordi det er så speciel en begivenhed,” siger han.

Alive har sikret sig rollen som ekslusiv Hospitality Partner for Tour de France i Danmark i 2022.

”Dette er både salg af klassiske VIP-pakker med tribuner, storskærm og mad og drikke, men også private arrangementer for virksomheder før, under og efter touren. Herudover driver vi en Business Club for 60 virksomheder med Dennis Ritter som fast vært. Denne har fokus på elementer fra touren, men også læring og netværk,” siger Jesper Hartley.

 

kilde: mediawatch.dk

Eventbranchen

EB 1a 21

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Visuelle oplevelser
  • Hybridmøder
  • Streaming
  • Eventteknologi
  • Nyt eventformat
  • Forlæng dit event

Læs alt lige her

Nyhedsbrev

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for eventbranchen.

Tilmeld dig allerede i dag her

Nyt Magasin

Vil du læse spændende historier fra eventbranchen, så glæd dig til at læse vores nye digitale magasin, Eventbranchen.

Det eneste, du skal gøre for at modtage magasinet, er at tilmelde dig vores nyhedsmail.

Det gør du lige her

Alt om Livelyd

Har du brug for mere viden om lydteknik på events og koncerter?

Så er Alt om Livelyd til dig!

Bestil bogen her

Succes med video

Vil du vide mere om at optage video med et digitalkamera?

Så finder du en masse gode tips & tricks i bogen 'Succes med video'.

Bestil bogen her