Influencer Marketing

Af Søren Hedman, 14. januar 2020

Bør jeg bruge influenter til at løfte mit event?

Kendisser har anbefalet produkter, brands og events i årevis via tv- og radioreklamer og dagsbladsannoncer. I dag har en ny gruppe sat sig forrest i den reklamebus – nemlig influenter/bloggere, der reklamerer for brands og produkter via aftalte indlæg og opslag på sociale medier. I dag er de bedste af slagsen selv blevet kendisser, og de bedste bloggere, YouTubere og Instagrammers hyres i dag af brands og firmaer. Målet er naturligvis at komme i kontakt med den pågældende influents følgere og derigennem komme ud med sit budskab, skabe et salg eller øge et kendskab. 

Influencer-marketing er ikke nogen nyhed, og for brands kan det være en ekstrem effektiv måde at få sit budskab ud, da influenter målbart rammer mange flere potentielle kunder fremfor de mere klassiske marketingsgreb som annoncer og reklamer i traditionelle medier. Siger influenterne og deres bureauer. 

Eventbranchen har sat to store spillere på influentmarkedet i Danmark i stævne: Landechef i Splay One, Jacob Ringsing Gallaus, og Signe Vinther Olesen, Influencer Marketing Advisor i Bloggers Delight. Begge repræsenterer de nogle af Danmarks største influenter, og de er toneangivende på markedet. Her kan du læse deres svar på spørgsmål om både effekt og troværdighed. Deres svar gør dig forhåbentlig klogere på, hvorvidt du bør bruge influenter ved events og pr-arbejdet for samme.

SigneVOlesen BloggersDelight

Signe Vinther Olesen, Bloggers Delight

Er brugen af influenter stadig en god idé efter debatten om troværdighed? 

Jakob Ringsing Gallaus: ”Ja. Fordi det effektivt. Vi forbrugere stoler mere på venner og familie end på brands, og de gode influenter og deres følgere er i et slags venskab, brands ikke kan opnå. Men det er indlysende, at man nøje skal overveje, hvilke influenter, man bruger. Brands skal i den grad tænke over, om der er et godt match mellem brandet og den pågældende influent; for ellers virker det ikke. Influenter har en positiv påvirkning på deres følgere, og det vil løfte ens brand, hvis man bruger det klogt og skaber godt, vedkommende indhold. For der skal klart være en sammenhæng mellem den historie, der skal fortælles, brandet og influenten, for at det skal give både mening og resultater.

Signe Vinther Olesen: ”Influencer marketing er en rigtig god idé, hvis der er et godt match mellem brand og influent, for det er troværdighed, der er en afgørende faktor for, om det er effektivt. Det sikrer man sig bedst ved at gå igennem de seriøse netværk, der har dialog og kendskab til influenterne. Dermed hyrer man ikke en tilfældig person, hvor man ikke har de nødvendige indsigter i følgernes interesser og data. Jeg forstår godt, at sommerens diskussioner om troværdighed kan skræmme nogen. Men det som mange glemmer er, at ingen influenter ønsker at bringe falske historier, tværtimod. De lever jo netop af troværdighed overfor deres følgere. De uheldige sager ift. Troværdighed, der har været i pressen på det seneste, har vist sig at have haft sit udspring i, at selve annoncøren ikke har haft styr på deres produkt eller service, hvilket så har smittet negativt af på de influenter, der i god tro har markedsført produktet uvidende omkring disse problematikker ved indgåelsen af samarbejde. Derfor skal både bureauer og influenter selvfølgelig være endnu mere kritiske omkring, hvilke firmaer de indleder et samarbejde med, da den seneste historik desværre har vist, at der er uærlige firmaer derude, som har forsøgt at uærligt lukrere på influenters indflydelse.”

 

Du kan læse alle numre af Eventbranchen lige her

 

Hvordan ved I, at de influenter I repræsenterer, har høj troværdighed?

Signe Vinther Olsen: 
”For det første er enhver seriøs influent sit eget brand, og de gør alt for at være troværdige. En influent har ofte en tæt relation til deres følgere, og hvis man som influent skader sit eget personlige brand ved at være utroværdig, gennemskuer følgerne det hurtigt. Ingen ønsker at skade sin egen forretning, og derfor bliver der hurtigt helt automatisk ryddet op i dem, der ikke er troværdige”.  

 Jacob Ringsing Gallaus:
”Troværdighed er svær at måle, men vi dykker altid dybt ned i tallene for engagement og loyalitet hos de influenter, vi anbefaler til kampagner mv. Har en influent en følgerskare, der både er engageret og interagerer, er der en høj troværdighed mellem influent og følgere. For både brands og influenter handler succes om gennemsigtighed og troværdighed. Man skal ikke underkende, at forbrugerne i den grad er kloge nok til at gennemskue dem, der ikke er det.

 

NYJacob Gallaus Splay

Jacob Ringsing Gallaus, Splay One

Sælger man mere via influenter? 

Jacob Ringsing Gallaus
”Der er mange eksempler på, at man kan skabe mersalg og ROI (return of investment) samt øget kendskabet til sit brand ad den vej. Fra Splay One vil jeg fremhæve eksempler som arbejdet med Faxe Kondi/ YOUKONDI. Det har ifølge Faxe Kondi og vores tal gjort præferencen for Faxe Kondi blandt unge større end nogensinde før. Et andet godt eksempel er vores arbejde for Børn, Unge & Sorg og sitet www.erduokay.dk . Efter at have kørt content/ influencer kampagner, er antallet af besøgende til deres website eksploderet. Men for at lykkes, kræver det, at man som brand sætter seeren på forreste række og husker at kigge på, hvad de synes er interessant, fremfor at fortælle seerne, hvad vi som brand synes, der burde være interessant for dem. Man skal tilgå det meget strategisk for at skabe resultater. (SE LINK: (https://www.youtube.com/results?search_query=you+kondi+splay

Signe Vinther Olsen
”Hos Bloggers Delight er vores rolle først at finde et match mellem blogger og annoncør, før et samarbejde kan skabe salg. Jeg kan fra sommeren 2019 eksempelvis fremhæve arbejdet med drikken Lillet og micro-influenter. Det skabte i den grad en øget awareness for kunden, hype i målgruppen og ikke mindst stort engagement. Vores arbejde med Nordisk film og premieren på filmen Terminator er et andet eksempel. Under hashtagget #sigdetmedterminator gik vi i samarbejde med bloggeren HelseMatilde og Crossfit Copenhagen. Via Instragram-stories, posts før under og efter et event, fik kunden fat i en ny målgruppe til filmen. Jeg vil understrege, at man skal have styr på sine KPI’er og vurdere, hvilken del af forretningen man ønsker, influenters kan hjælpe med at løfte. Mit bedste råd er derfor at være strategisk og ærlig, og behandle influencer marketing på lige fod med andre marketingaktiviteter. Det kræver indsigt, og derfor bør man altid gå til en professionel udbyder af influencer marketing for at sikre en flot ROI på sin kampagne. 

 

7 goderaad influencermarketing

  1. Brug et professionelt bureau
  2. Der skal være et match mellem influent og budskab/produkt
  3. Vær strategisk - brug de rigtige influenter & de rigtige sociale medier til den målgruppe, du vil ramme
  4. Dit budskab eller tilbud skal have værdi for seerne/følgerne, så de vil dele det med andre
  5. Sæt klare mål op for din kampagne
  6. Lad influenterne skabe indholdet under frie forhold - de kender deres følgere bedst
  7. Sørg for at influenterne overholder markedsføringslovgivningen 

 

Du kan læse alle numre af Eventbranchen lige her

 

Artiklen er fra Eventbranchen - December 2019 

Eventbranchen

Forside www EB2 19

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Influenter
  • Bæredygtighed
  • Rungstedgaard
  • Foredrag
  • Event Expo

Læs alt lige her

Nyhedsbrev

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for eventbranchen.

Tilmeld dig allerede i dag her

Nyt Magasin

Vil du læse spændende historier fra eventbranchen, så glæd dig til at læse vores nye digitale magasin, Eventbranchen.

Det eneste, du skal gøre for at modtage magasinet, er at tilmelde dig vores nyhedsmail.

Det gør du lige her

Alt om Livelyd

Har du brug for mere viden om lydteknik på events og koncerter?

Så er Alt om Livelyd til dig!

Bestil bogen her

Succes med video

Vil du vide mere om at optage video med et digitalkamera?

Så finder du en masse gode tips & tricks i bogen 'Succes med video'.

Bestil bogen her