Strongmind ide

Af Søren Hedman, 8. december 2019

Foredragsholdere skaber opmærksomhed og giver inspiration til dit event

At gøre brug af foredragsholdere til events er i de seneste år steget markant i Danmark, og udbuddet af foredragsholdere er ligeledes kun blevet større. Det er dog ikke altid, at kvalitet og kvantitet følges ad, og derfor er der er en række faktorer, man som arrangør skal gennemtænke, før man hyrer en foredragsholder. Eventbranchen har sat Jonas Allentoft, indehaver af StrongMind, i stolen til en snak om, hvad man skal være opmærksom på, hvis man vil bruge en foredragsholder til sit event. StrongMind har siden 2004 arbejdet med nogle af landets dygtigste foredragsholdere og er en af de førende virksomheder inden for branchen. 

Der er i dag intens konkurrence om folks tid og opmærksomhed, og en dygtig, vidende foredragsholder kan derfor være nøglen til en succesfuld event, men forudsætningen for succes er, at man finder en foredragsholder, der både kan understøtte et budskab og give stof til eftertanke.  

Det handler med andre ord om at vælge den rette foredragsholder til eventen, og man skal som arrangør først gøre sig tanker om, hvad formålet med at invitere en foredragsholder grundlæggende er. Eksempelvis kan det rigtige navn bruges til at tiltrække deltagere og validere en event, en peptalker kan give et afbræk på en virksomhedsdag med fokus på regnskabstal eller en ekspert kan skabe et indblik i den mest banebrydende viden inden for temaet – kort sagt inspirere i overensstemmelse med eventens formål. En dygtig, vedkommende foredragsholder deler ud af sig selv, sine erfaringer, perspektiver og giver råd. De inddrager publikum og efterlader dem med stof til eftertanke, nye samtaleemner, inspiration og viden. 

De kan ligeledes medvirke til at nedbryde et tabu eller potentielt ubehagelige situationer ved at italesætte det og bruge dem selv eller egne oplevelser som eksempler. På den måde åbner de op for temaet og skaber rum for efterfølgende samtaler. 

 

Tips Strongmind

 

Hvilke overvejelser bør man som arrangør gøre sig?

Der er omkring 30.000, der beskriver sig selv om foredragsholdere i Danmark. Men kvaliteten er yderst svingende, og derfor er det vigtigt, at man som arrangør nøje gennemtænker valget om, hvilken foredragsholder man ønsker at få ud til netop sin event, og hvad formålet med foredraget er. Er det for at inspirere, for at give ny viden, for at tiltrække mennesker eller noget helt fjerde? En dygtig foredragsholder fanger, inspirerer og inddrager publikum og er ligeledes medvirkende til at højne din events kvalitet. 

”Der er tre ting, der definerer en dygtig foredragsholder, og som arrangøren bør være opmærksom på. De skal være de førende inden for deres felt, de skal kunne formidle deres viden på en let tilgængelig og forståelig måde, og så skal de være underholdende. Der er en verden til forskel på, om man får en god foredragsholder ud, der løser opgaven til 70-80-90 % eller en fantastisk foredragsholder, der løser opgaven 100 %”, siger Jonas Allentoft, indehaver af StrongMind, der har over 15 års erfaring i at rådgive og sparre med kunder, så de får det foredrag, der passer netop deres event bedst. 

For at vælge den helt rette foredragsholder er det vigtigt, at man er 100 % inde i temaet og formålet med eventen, så man vælger en foredragsholder, der supplerer og giver indsigt i dit tema. 

”I Danmark har vi utroligt mange talentfulde og kloge mennesker – men ikke alle er lige dygtige foredragsholdere. Derfor har vi gjort det til vores mission at repræsentere den bedste skare af foredragsholdere i Danmark for at sikre vores kunder en kvalitet, der ikke går på kompromis med deres ønsker. Det er derfor bevidst, at vi har et begrænset udvalg af foredragsholdere hos StrongMind,” fortæller Jonas Allentoft. 

Særlige tendenser i samfundet i forhold til valg af foredragsholdere

De seneste år er der sket et større skift imod de videns tunge foredragsholdere, såsom forskere. 

Og vi er så heldige, at vi i Danmark har nogle af de førende forskere inden for en lang række områder som blandt andet klima og sundhed. Det betyder, at arrangører kan booke dem til sine events til danske priser og ikke internationale priser, der let kan komme op i flere hundrede tusind kroner. 

”Et eksempel er Eske Willerslev, der er verdens førende DNA-forsker, underviser på Cambridge og leder et stort forskningsinstitut i København. Eller Morten Münster og Pelle Guldborg Hansen, der forsker i nudging og adfærdsdesign og er nogle af de mest eftertragtede på det danske marked lige nu. Den forholdsvis lette tilgængelighed, der er i Danmark, giver mulighed for at få nogle af vores fantastiske foredragsholdere ud til din event. Og som arrangør er det muligt at skabe events, der skiller sig ud fra andre og sætter sig fast i hukommelsen hos dit publikum,” afslutter Jonas Allentoft. 

 

Du kan læse alle numre af Eventbranchen lige her

 

Artiklen er fra Eventbranchen - December 2019

Eventbranchen

Forside www EB2 19

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Influenter
  • Bæredygtighed
  • Rungstedgaard
  • Foredrag
  • Event Expo

Læs alt lige her

Nyhedsbrev

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for eventbranchen.

Tilmeld dig allerede i dag her

Nyt Magasin

Vil du læse spændende historier fra eventbranchen, så glæd dig til at læse vores nye digitale magasin, Eventbranchen.

Det eneste, du skal gøre for at modtage magasinet, er at tilmelde dig vores nyhedsmail.

Det gør du lige her

Alt om Livelyd

Har du brug for mere viden om lydteknik på events og koncerter?

Så er Alt om Livelyd til dig!

Bestil bogen her

Succes med video

Vil du vide mere om at optage video med et digitalkamera?

Så finder du en masse gode tips & tricks i bogen 'Succes med video'.

Bestil bogen her