Majbritt Lund

Af Majbritt Lund, 12. juni 2021

Forlæng dit event online, og styrk kontakten med de besøgende

En times event = 10-1.000 timers forberedelse. Ja, som du jo ved, tager det lang tid at planlægge et event professionelt. 

Den forberedelsestid skal du have mest muligt ud af, og det kan du få ved at forlænge dit event online. For her lever eventet fra det øjeblik, det bliver muligt at tilmelde sig. 

Som jeg vil gennemgå, har du rigtig mange muligheder for kontakt med de besøgende både før og efter eventet. Det skal du selvfølgelig benytte dig af. 

Strategi fra første klik 

Tilmeldingssiden skal ikke kun få de besøgende til at tilmelde sig. Den skal også få dem til at glæde sig og gerne dele linket til siden, så deres netværk også tilmelder sig. Samtidig skal du også få de besøgende til at tilmelde sig dit firmas nyhedsbrev, så du må sende nyhedsbreve til dem, hvilket kræver en tilladelse. 

Når du først får fat i mailadressen, kan du løbende sende relevant materiale og teasers for dit event. 

Eksempelvis:

  • Video med tilfredse gæster fra sidste lignende event
  • Interviews med nøglepersoner eller oplægsholdere fra eventet
  • Mulighed for at reservere pladser til særlige dele af eventet eller booke bord ved spisestederne
  • Konkurrence, hvor de kan vinde sessioner, produkter eller services relateret til eventet - doneret af dine samarbejdspartnere

Disse tiltag får deltagerne til at engagere sig meget mere aktivt, og du kan påvirke dem med dine budskaber i uger eller måneder, før eventet finder sted. 

Og bemærk: De to første forslag kræver kun dit arbejde en gang. Herefter kan både video, lyd eller tekster arbejde for dig, så længe det er relevant. Samtidig er det oplagt for deltagerne at dele dit materiale via de sociale medier. Og det er gratis reklame for eventet. 

 

Læs Eventbranchen Marts/April 2021 her

 

Når du har en tættere kontakt med deltagerne før eventet, opnår du ikke kun et større engagement ifm. eventet. Du har også bedre mulighed for at brande dit firma eller nogle af dine samarbejdspartnere. Selv om der sikkert er mange faste kunder blandt deltagerne, kan der også være en del, der kun kender dit firma perifært, når de tilmelder sig. Når du løbende sender nyhedsbreve til dem forud for eventet, får du mere trafik ind på hjemmesiden. Nogle af de besøgende vil klikke rundt på siden. Det giver både mulighed for yderligere branding før messen + potentielt salg.  

Bliv fotograferet med en kendt 

Mens eventet foregår, kan du også sagtens bruge nettet. En oplagt mulighed er løbende at holde konkurrencer, hvor deltagerne skal dele billeder og hashtags fra eventet på sociale medier.

Du kan også skabe en photo opportunity: Hyr en professionel fotograf og lav en fancy baggrund med eventets logo, eller tilbyd at deltagerne kan blive fotograferet sammen med en kendt gæstetaler fra eventet. Hvis deltagerne får deres billede tilsendt per mail med det samme, er det let for dem at dele billedet på de sociale medier og flashe, hvor de er. 

Sig professionelt tak for sidst – og på gensyn

Efter events er det ikke ualmindeligt, at deltagerne maksimalt får en mail med tak for sidst. Ofte suppleret med et spørgeskema de kan udfylde. 

Du kan sikkert øge besvarelsesprocenten radikalt, når du løbende er i kontakt med de besøgende. Og ikke kun kontakter dem, når du vil have deres feedback. For er de ikke overbeviste om, at de skal deltage ved kommende events, får de reelt ikke noget ud af at give dig feedback. De gør bare dig en tjeneste. 

 

Læs Eventbranchen Marts/April 2021 her

 

Dediker gerne 1-2 mails til udelukkende at bede om feedback. Vær bevidst om at spørge om så lidt som muligt. Der er stor forskel på, om folk skal bruge 1 minut eller 5 minutter på spørgeskemaet. Og især hvis deltagerne udfylder dit spørgeskema som det seneste ifm. eventet, skal det være en god oplevelse. 

Når du beder om feedback, kan du eventuelt tease lidt for det attraktive materiale, de vil få i de kommende nyhedsbreve. Her kan du eksempelvis dele

  • video fra eventet: Udtalelser fra deltagere, oplæg i sin fulde længde, uddrag med de vigtigste pointer fra oplæggene eller en hilsen fra dig
  • billeder fra dagen. Folk vil altid gerne se sig selv, og mens de leder efter kendte ansigter, ser de alle stjernestunderne fra eventet og bliver bekræftet i, at det var et godt event. Du kan også gøre det let for dem at dele billederne af sig selv, så de giver eventet gratis omtale
  • onlineartikler med de vigtigste uddrag af oplæggene eller pointerne fra dagen
  • info med datoen for det næste event, så deltagerne kan reservere tid i kalenderen eller tilmelde sig med det samme

Udover at I holder kontakten gennem nyhedsbrevene, kan deltagerne også dele alt dit onlinemateriale på nettet.


Om forfatteren:

Majbritt Lund er uddannet journalist og har drevet sit eget kommunikationsfirma siden 2007. Her skriver hun markedsføringstekster, underviser sine kunder i at skrive og rådgiver om markedsføring. Særligt har hun fokus på SEO-tekster og e-mailmarkedsføring og at vælge og ramme målgruppen præcist.

Se mere HER

 

Artiklen er fra Eventbranchen Marts/April 2021

Eventbranchen

EB2 21 forside NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Hotel Koldingfjord
  • GoodiePack
  • More Than Event
  • Relevante møder
  • Forlæng dit event

Læs alt lige her

Nyhedsbrev

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for eventbranchen.

Tilmeld dig allerede i dag her

Nyt Magasin

Vil du læse spændende historier fra eventbranchen, så glæd dig til at læse vores nye digitale magasin, Eventbranchen.

Det eneste, du skal gøre for at modtage magasinet, er at tilmelde dig vores nyhedsmail.

Det gør du lige her

Alt om Livelyd

Har du brug for mere viden om lydteknik på events og koncerter?

Så er Alt om Livelyd til dig!

Bestil bogen her

Succes med video

Vil du vide mere om at optage video med et digitalkamera?

Så finder du en masse gode tips & tricks i bogen 'Succes med video'.

Bestil bogen her