nordic rema1000

Af Jens Walther, 13. januar 2020

Idémagerne

Eventbureauerne er i høj grad dem, som skaber visionerne og ideerne for hele eventbranchen. Den fantastiske idé er selvfølgelig vigtig, men projektledelse og fuldførelse hører i høj grad med til opgaven. Vi har besøgt eventbureauet Nordic Event.

Nordic Event er stiftet i 1999, og Thomas Nielsen, som i dag sidder som chef og ejer, har været med firmaet de seneste 12 år. I 2006 blev Nordic Catering knyttet til bureauet, fordi mad er en vigtig post i stort set alle events. I 2013 kom Marketenderiet med i treenigheden, et venuested, hvor der kan holdes event, arrangementer, produktlancering, konferencer og fester. Thomas Nielsen er parthaver i alle tre firmaer, som har til huse i Valby. 

Udviklingen inden for de events, som Nordic Event tager sig af, har skiftet gennem årene. Tidligere var det især fest og underholdning, men de sidste 6 til 7 år har de mere informative, faglige events og begivenheder taget over, og i dag er ca. 2/3 af de events, som bureauet er involveret i, af sidstnævnte slags.

”Det, vi laver på bureauet, er projektledelse af begivenheder med en vis størrelse og kompleksitet. En virksomhed vælger at samle deres medarbejdere en hel dag, og de vil gerne være skarpe omkring at få formidlet et budskab. Så hjælper vi med at bygge den her dag op. Vi sørger for, at det hele fungerer på dagen, så vores kunde kan koncentrere sig om at tale indhold, og så tager vi os af alt det praktiske. Vi hjælper ofte også med at skabe balancen mellem den visuelle oplevelse og budskabet. Et middel til målet kan også være noget underholdning, og det hjælper vi selvfølgelig også med.”

Thomas Nielsen NordicEvent

Thomas Nielsen, chef og ejer

Et event forløb

Thomas Nielsen vil gerne fortælle, hvordan et almindeligt event bliver håndteret, fra start til slut. Det er selvfølgeligt klart, at hver enkelt event er meget forskelligt fra hinanden og kræver forskellig tilgang; men der er også ting, som går igen i mange af projekterne, som Nordic Event ynder at kalde de events, de tager sig af.

”Når projektet er i hus, så starter vi med at holde et eller flere møder med kunden. Kunden briefer os omkring, hvad de gerne vil, og hvad de gerne vil have ud af det. Vi stiller en række spørgsmål og får således forventningsafstemt både formål og den økonomiske ramme, som er omkring projektet. Vi udarbejder et oplæg; ofte samler jeg mine kollegaer, og vi får i reglen ”verdens bedste idé” på bordet. Når kunden så har sagt god for ideen, så sætter vi en projektleder og et projektteam i gang. Projektlederen er stort set altid en her fra huset, men vi kan jo ikke vide alt om alting, så vi har også eksterne folk tilknyttet projektet, især hvis det har en større kompleksitet. Et godt eksempel på dette er teknikken; vi har ikke in-house teknikere, så der skal vi altid ud og finde en samarbejdspartner. Hvis projektet er stort og teknisk kompliceret, så hyrer vi ligefrem en teknisk projektleder. 

Så kører projektet, og undervejs holder vi statusmøder med vores kunder, og der er selvfølgelig også lavet en fuldstændig projektplan med deadlines osv. Så oprinder dagen, og vi har jo startet opbygning nogle dage i forvejen; typisk et par dage, men det kan også være en uge før, hvis det er et stort arrangement. Inden dagen har vi selvfølgelig også afstemt med kunden, så de ved, hvad vi gør, og evt. hvad deres opgave er. Mange kunder kan godt lide at blive involveret og udføre en eller flere opgaver i løbet af dagen, og det skal selvfølgelig være aftalt forinden. Så eksekverer vi, og når det hele er overstået succesfuldt, så evaluerer vi på det bagefter. Både med kunden, men selvfølgelig også internt, evt. med vores samarbejdspartnere, hvis de har haft en vigtig rolle i projektet.” 

Teknikken er vigtig! 

Om det er underholdning, information eller en kombination, så er det fælles for alle events, at der altid skal være noget teknik. Og teknikken er super vigtig, og Thomas fortæller, at teknikken stort set altid er blandt de tre største poster i deres projekter.

”Når vi snakker fester, så er teknikken sådan rimelig definerbart, der skal være en scene, noget PA og noget lys; men når vi snakker konference, så kan teknikken være mange forskellige ting. Før i tiden, når vi besøgte teknik samarbejdspartnere, så fokuserede vi på, hvad de havde af udstyr på hylderne. I dag ser vi i højere grad efter, om de har de rigtige tekniske løsninger. Hvis vores kunder gerne vil kommunikere et budskab ud, så vægter det højt, hvis vi kan præsentere en løsning, hvor der bliver en interaktion mellem dem, der sidder i salen og lytter, og dem der står på scenen. Og så vil man som kunde også gerne betale for den tekniske løsning, som gør det muligt. De tekniske leverandører til den her branche skal også tænke i og fokusere på løsninger, som kan være med til at skabe noget værdi for vores kunder og events.”

I øjenhøjde

Nordic Event har otte ansatte, og Thomas fortæller, at han lige har ansat en kommerciel direktør, som skal udvikle og fokusere hele den måde, firmaet arbejder med kunder på. Generelt er Thomas godt tilfreds med størrelsen på Nordic Event og drømmer ikke umiddelbart om 30 ansatte.

”Jeg har ikke lyst til at komme derhen, hvor jeg distancerer mig fra vores kunder. Jeg vil gerne kende mine kunder og være med til at udvikle. Selvfølgelig ser jeg gerne Nordic Event vokse, men det skal være et godt sted at være for medarbejderne og drevet ud fra respekt og nærvær.”

 

Du kan læse alle numre af Eventbranchen lige her

 

Artiklen er fra Eventbranchen Oktober/November 2019

Eventbranchen

Forside www EB2 19

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Influenter
  • Bæredygtighed
  • Rungstedgaard
  • Foredrag
  • Event Expo

Læs alt lige her

Nyhedsbrev

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for eventbranchen.

Tilmeld dig allerede i dag her

Nyt Magasin

Vil du læse spændende historier fra eventbranchen, så glæd dig til at læse vores nye digitale magasin, Eventbranchen.

Det eneste, du skal gøre for at modtage magasinet, er at tilmelde dig vores nyhedsmail.

Det gør du lige her

Alt om Livelyd

Har du brug for mere viden om lydteknik på events og koncerter?

Så er Alt om Livelyd til dig!

Bestil bogen her

Succes med video

Vil du vide mere om at optage video med et digitalkamera?

Så finder du en masse gode tips & tricks i bogen 'Succes med video'.

Bestil bogen her